Ciekawostki
  • Strzeż się tych diet

    Lodowa

    Przekonuje, że schudniemy, jedząc wyłącznie lody, bo wapń odgrywa znaczącą rolę w spalaniu tłuszczu.

  • Dieta Lorda Byrona

    Ten król romantycznych poetów miał całkiem przyziemny problem. Obdarzony naturalną skłonnością do tycia całe życie walczył z nadwagą. Katując się drakońskimi dietami potrafił w kilka lat schudnąć ponad 30 kilo

  • Warto zobaczyć

Wizyt:
Dzisiaj: 4Wszystkich: 887291
Poleć stronę znajomemu.


Nikomu nie udostępniamy Twojego maila!
Zapisz się do Newslettera by otrzymywać informacje o nowościach w odchudzaniu i dietach.
Nikomu nie udostępniamy Twojego maila!

Dieta bezwęglowodanowa

Diety » Dieta bezwęglowodanowa

Dieta bezwęglowodanowa

Dieta bezwęglowodanowa jest postrzegana przez wiele kobiet za „dietę cud” i nadal zdobywa popularność, na całym świecie jak i w Europie. Czy jednak ma ona wyłącznie zalety?

Wykluczenie z diety węglowodanów skutkuje w dłuższym okresie czasu spalaniem w organizmie wyłącznie, zgromadzonych tłuszczów zapasowych, z których pobieramy energię. Ten stan rzeczy pozwala na pozbycie się zbędnych kilogramów bez konieczności liczenia kalorii i zmniejszania ilości przyjmowanych posiłków.

Czym jest dieta bezwęglowodanowa?

Dieta bezwęglowodanowa, zwana również dietą ketogeniczną lub dietą Atkinsa (jej najpopularniejsza forma), opiera się na wykluczeniu z diety wszystkich węglowodanów, co oznacza, że kolejne posiłki muszą składać się jedynie z białek i tłuszczów. Stosowanie tej diety prowadzi do powstania w organizmie ketozy, czyli stanu, w którym organizm musi użyć w roli źródła energii zmagazynowanych tłuszczów.

Jest to bardzo kontrowersyjna dieta, która została wymyślona na początku lat 70-tych ubiegłego stulecia przez nowojorskiego kardiologa Roberta Atkinsa, stąd też inna nazwa tej diety. Warto zwrócić uwagę, że główne założenia diety bezwęglowodanowej przypominają dietę optymalną polskiego dietetyka Jana Kwaśniewskiego.

Robert Atkins twierdził, że przyczyną nadwagi są cukry proste i złożone, czyli węglowodany, z tego względu podstawą diety powinny być tłuszcze i białka. Z uwagi na to, że w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii dieta bezwęglowodanowa jest bardzo popularna, na rynku dostępne są przekąski i gotowe posiłki ze zmniejszoną liczbą węglowodanów.

Odchudzający się przy wykorzystaniu diety bezwęglowodanowej mogą jeść mięsne dania bez wpływu na swoją wagę. Zadaniem tej diety jest ograniczenie węglowodanów do minimum, dzięki czemu zmianie ulega przemiana materii. Krew nieco się zakwasza i w ten sposób zmniejsza się uczucie głodu. Można jeść nawet bardzo obfite posiłki, ale złożone jedynie z produktów dozwolonych. Osoby przestrzegające założeń diety bezwęglowodanowej mogą zrzucić nawet do 5 kilogramów miesięcznie.

 

Zalecenia diety bezwęglowodanowej

Stosowanie diety bezwęglowodanowej wymaga sporej dozy samodyscypliny, ponieważ nie wolno w niej spożywać jakichkolwiek produktów, w których występują choćby śladowe ilości węglowodanów. Dieta ta powinna być stosowana wyłącznie pod ścisłym nadzorem lekarza, przez okres nie dłuższy niż około 3-4 miesiące.

Dieta bezwęglowodanowa zabroniona jest dla dzieci i młodych, uczących się ludzi, ponieważ może zaburzać istotne procesy chemiczne, jakie zachodzą w ich organizmach. Przykładem takiego procesu jest to, że mózg czerpie energię z glukozy, powstającej z węglowodanów. Jeśli nie będą one mu dostarczone, zmuszony jest odżywiać się związkami ketonowymi, z których pobiera zaledwie 70% zapotrzebowania na energię. W konsekwencji, jest on niedożywiony i nie może w sposób wydajny spełniać swoich funkcji.

Jadłospis w diecie bezwęglowodanowej

W jadłospisie diety bezwęglowodanowej znajdują się tłuszcze zwierzęce – mięso i ryby, oraz oleje roślinne. Dietę tę można podzielić na 3 etapy, z których każdy powinien trwać mniej więcej 2 tygodnie.

  • W pierwszej fazie odchudzania się należy ograniczyć ilość spożywanych dziennie węglowodanów do 20 g. Nie można jeść  pieczywa, produktów zbożowych, owoców, warzyw zawierających skrobię oraz mleka i jogurtów. Potrawy powinny być złożone z sałaty, szpinaku, pietruszki, szparagów, pora, kapusty, selera, kalarepy, cebuli, pomidorów, fasoli, dyni, botwinki, rzepy, groszku cukrowego, cukinii, ogórka i oczywiście mięsa pod każdą postacią.
  • Drugi etap diety bezwęglowodanowej jest określany mianem diety właściwej. Można w jego trakcie zwiększyć już liczbę węglowodanów do 30-50 g na dobę. Jadłospis staje się dzięki temu bardziej urozmaicony. Dozwolone jest spożywanie owoców o niskim indeksie glikemicznym i posiadających niewiele węglowodanów, tj. malin, jagód i truskawek. Można jeść również więcej warzyw.
  • Trzecim etapem jest już dieta docelowa, na całe życie. Jej podstawą są tłuszcze i białka, ale można równocześnie zwiększyć ilość cukrów, których jednak nie wolno łączyć z tłuszczami zwierzęcymi i jajami. Codzienny jadłospis powinien składać się z 3 podstawowych posiłków i 2 przekąsek.

W pierwszym etapie diety można pić gorzką, bardzo słabą herbatę. Zalecane jest za to wypijanie co najmniej 2 litrów wody niegazowanej dziennie. Należy odstawić kawę i napoje kofeinowe. Mięso powinno się piec, a warzywa gotować na parze.

Dieta bezwęglowodanowa a efekty uboczne

W pierwszym etapie stosowania diety zdarzają się zaparcia, wszechogarniające zmęczenie i bóle głowy. Dieta bezwęglowodanowa po kilku tygodniach stosowania wywołuje u człowieka stan euforyczny, oznacza to, że ma on znakomite samopoczucie, jest radosny i lekki, niemniej jednak po 2-3 miesiącach stan ten mija. Pojawiają się natomiast zaburzenia apetytu, zmiany zapachu potu, moczu, oddechu, narastające pragnienie, senność i zaparcia. Z tego względu podczas stosowania diety ketogenicznej należy konsultować się z lekarzem, kontrolować pH moczu, OB i wykonywać inne podstawowe badania.Ten tryb odchudzania nie może być zastosowany w przypadku osób chorych na cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę lub mających wysoki poziom cholesterolu. Z uwagi na to, że dieta jest dosyć uboga w witaminy, należy podczas jej stosowania przyjmować suplementy witaminowe i minerały, aby nie dopuścić w organizmie do niedoboru tych składników.

Niestety, długotrwałe stosowanie diety bezwęglowodanowej może znacząco odbić się na zdrowiu. Do efektów ubocznych zalicza się:

  • niedobory magnezu i sodu,
  • zbyt duże zakwaszenie organizmu,
  • skazę moczanową,
  • próchnicę,
  • miażdżycę i udary mózgu (w skrajnych przypadkach).

 

Google+